divendres, 17 de juny del 2011

EL SENTIT DE LA VIDA

Tots els itineraris per BCN tenen últimament, per a mi, una coartada implícita que em fa passar per Plaça Catalunya. Ja van cinc vegades i, encara que totes les hores de la meva presència allà són les mateixes, començo a acumular una certa experiència.
Avui sembla molt clar que la calor ha vingut per quedar-se.Així que a aquesta primera hora de la tarda, no hi ha qui pugui aguantar el sol si es disposa d'un altre lloc on ficar-se. Entro des del costat que dóna al carrer Fontanella i em situo al centre. Abans, m'adono que la biblioteca ja no hi és. Això em causa una certa perplexitat. El lloc dels tatuatges segueix allà, però no la biblioteca.
Localitzo un d'aquests llocs de llaminadures i menjar per als coloms, dels que hi havia abans. Ha tornat i s'ha integrat en aquest paisatge. Coloms, no hi ha gaires.
Com ahir, la sensació en les parades és d'un cert "estem menjant, ara tornem". Encara que hi ha gent a la sobretaula, o en la migdiada. No veig tant anti-sistema, però en alguna zona hi ha persones amb aspecte d'indigent. No té perquè ser dolent que això representi, per a algunes persones desesperades, una mena d'oportunitat per pujar a alguna espècie de nova normalitat. Dono la volta, en el sentit de les agulles del rellotge, pas per alguns llocs que ja conec. L'àrea d'immigració, l'àrea jurídica, uns quants parades sense identificar (un té un rètol en euskera). Arribo a l'àrea de comunicació.Aclareix un cartell que és comunicació internacional, suposo que hi podré contactar amb mitjans espanyols. El d'internacional em recorda que vinc d'una seu sindical on un cartell que posa brigades internacionals m'ha portat, de cop als anys 30.Hi ha força gent, una persona gran parla amb una de les noies que hi és. Curiós que sóc, m'apropo sense dissimular i sento que parlen d'una marxa cap a Madrid. L'home se'n va, amb una expressió de desconcert. Em toca a mi. La noia m'atén, amable, i li parlo del bloc, pregunto amb qui puc parlar una estona. Aclareixo que el meu bloc és un assumpte particular. Molt particular, diria algun. Em dirigeix ​​a la gent del teatre, una vegada li dic (encara que soni horrorosament pretensiós) que el meu és un blog de cultura, que ara es troba d'excedència en aquest tema social.Em presento a l'estand de la gent del teatre. Quan escric això, no recordo si el rètol posa comissió de teatre, i si ho posa no recordo en quin idioma. Diria que el posa i en català. No em fixo tant, no tinc memòria, fotogràfica, i no prenc fotos. Coses de l'amateurisme. Em quedo parat davant, perquè sóc molt tímid. Fins que una de les noies que forma part em pregunta si vull alguna cosa.No sé que escriuria aquí si aquesta noia no s'hagués dirigit a mi.Una cosa així com "davant el desinterès que els vaig despertar, i després de veure,m una estona remoure entre la premsa alternativa que tenien sobre el taulell (ja que vaig pensar que en un d'aquests diaris havia crítiques de discos, però no), vaig optar per anar-me'n de tornada a casa meva, decebut una altra vegada ".Però sí que em va parlar, i d'aquesta manera va aconseguir que aquest post no quedi despatxat en aquestes dues o tres tristes frases.Dins de l'estand hi ha unes sis persones assegudes en una mena de cercle. Dos nois s'aixequen ràpidament per parlar amb mi. Comencem a parlar de peu, però ràpidament un dels dos (sembla africà) em cedeix la seva cadira, mentre ell es senti a terra, posant-se a pintar una vara de fusta en tons multicolor. Parlo amb l'altre. Em aclareix que prefereix parlar en castellà perquè m'entendrà millor. Perfecte. Comencem una conversa un pèl dispersa. Suposo que el meu desconcert per ser-hi i la meva escassa preparació per a aquesta improvisada xerrada m'han impedit organitzar els meus dubtes. L'home amb el qual parlo ha de caminar sobre els 30, té un aspecte normal. Porta barba d'un parell de dies. Em diu el seu nom i la seva nacionalitat però jo crec que aquest és una dada que només he de revelar si, un cop llegit aquest escrit, ell ho creu convenient. Això, per descomptat, per a mi, ni per a ell, suposa cap acte d'auto-censura. Doncs no sabem com és aquest que us escriu.Estudis de mercat indiquen que un bon afaitat aporta seguretat i benestar. És un estudi, en qualsevol cas, patrocinat per alguna multinacional amb línia de productes per l'afaitat.De què parlem??.Del finlandès de l'altre dia: que després aclarir-li que és ros (ignoro el que diuen els estudis de mercat sobre el pèl dels finlandesos), em diu que sí coneix.L'idioma és clar que afavoreix. El meu anglès no és tan bo com per treure de la conversa amb el finlandès els matisos que trec de la conversa d'avui.De la biblioteca: han retirat els llibres davant la possibilitat (que pot que suri en l'ambient però jo no detecto) que, després del dia 15-J, torni a fer-se necessària una neteja de la plaça. M'agrada que tinguin cura dels llibres, és clar.Dels fets del 15-J: els dic que no em sembla que un polític pugui victimitzar d'aquesta manera perquè l'han pintat el clatell o tacat la roba, o no haver pogut accedir al seu lloc de treball.La unanimitat en els mitjans condemnant els actes del 15-J em sembla escandalosa i em posa a la defensiva. També l'escassa originalitat i el biaix amb què s'afronta el tema. Hi ha qui parla del major atemptat a la democràcia des del 23-F. El mateix diari que posa entre les pàgines d'economia que Botín, màxim accionista del BSCH, porta liquidats 200 milions d'euros addicionals a Hisenda per una inspecció fiscal sobre els seus comptes a Suïssa.Del perfil dels allí presents: òbviament a major precarietat, major indignació, però allà, i compatibilitzant (puc donar fe perquè conec a qui ho fa) amb les seves activitats, hi ha qui està i treballa, està i estudia, i està i les dues coses. També, em diu amb un to una mica decebut, simplement es passa per allí a fumar. Només a fumar.De l'organització: ens posem una mica filosòfics ... la manca de lideratge és alhora una virtut i un defecte allà. Em aclareix que cada un intenta exercir les seves funcions, però que ni s'ha intentat ni es pot aconseguir crear una jerarquia. La naturalesa del propi moviment va contra això.De les perspectives: li exposo la meva teoria, la que els polítics estan la mar de contents (a part de amb la coartada que els han brindat els fets del 15-J) amb aquest llanguir al qual irremissiblement sembla destinada una instal.lació així, precària,incòmoda, efímera per definició.Els indignats em recorden a un tennista jugant sol, amb la seva raqueta contra un equip de futbol. La pilota és de futbol, ​​el camp és de futbol, ​​les regles també, i ells són onze, organitzats. O trobem més gent i un esport en el qual tots siguem igual d'inexperts, o la desigualtat és aclaparadora.De les perspectives, una altra vegada: em diu que vagi a alguna assemblea (són en català i al meu interlocutor es les tradueixen mentre ell les tradueix a l'anglès a altres companys) on els de la part política tenen més presència.M'avorreix la política, és superior a mi, i una assemblea em parecera un guirigall. Però m'apunto la proposta.De les nits allà: busco aquesta imatge poètica del moment de la matinada (entre les 3 i les 5), en què el silenci s'aposenta i tothom descansa, com si això fos una llar enorme amb les portes obertes. Em diu que aquest moment no existeix. Sempre passa alguna cosa.Del clima: la pluja es va emportar els ànims i les il.lusions d'alguns, veurem què fa la calor. Ell pateix amb la calor: ho té clar.Enmig de la conversa m'han ofert un plat amb trossos de pinya, però no vaig agafar. A mi la pinya em dóna una enorme acidesa, al natural. Tolero millor la de conserva, però li falta alguna cosa. Prefereixo el mànec.Era un actor, o algú relacionat amb el món del teatre, de manera que podria haver-me enganyat. Però sé que no. Es va comportar d'una manera educada i res recelosa, amb una completa simpatia, si bé estava una mica seriós. A aquest moviment li aniria bé una mica de sarcasme i no arrufar les celles tant. És clar que aquesta paraula amb què han estat etiquetats, revela una mica de cabreig i un no està, amb aquesta calor i aquestes condicions, per a moltes bromes. Però en cinc presències aquí les meves impressions han estat força diferents cada vegada. És cert que alguna d'elles va ser la decepció. Però si això em causa diferents reaccions, és que canvia, i el que canvia, normalment, és perquè és viu. I aquest és el sentit, i és l'últim gust amb el que un es queda, mentre no em portin mango.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Segueix a @francescbon