dimecres, 18 de maig del 2011

GAUDIMENT INTIM

Sona Late Night Tales, d'Air, falsa sessió ja que els seus temes amb prou feines estan més que fosos entre si. Air hi intercala una única peça pròpia, Música, únic instrumental pertanyent al seu excels City Reading, experiment on prestaven bases instrumentals a lectures d'Alessandro Baricco. Vaig llegir fa poc (no porta més d'una hora fer-ho) Seda, per segona vegada. Em va agradar més la primera, potser m'ha semblat massa concís i esquemàtic, i recents lectures em facin apreciar alguna cosa lleugerament més abarrocada. Com puc estar segur, en un món que canvia constantment?.


Us ha passat alguna vegada estar llegint alguna cosa, desitjar acabar i llegir fins a la seva última pàgina, però alhora desitjar que mai acabés, que sempre hi hagués alguna cosa nova en ella  per trobar i descobrir??. El sha o la desmesura del poder està sent exactament això, per a mi íntim gaudi. Com bastants capítols de The Wire, quan tanco el llibre, entre paràgrafs per fer una altra cosa, el llibre, com una bona copa de vi, roman en el meu paladar, em fa pensar, em deixa parat pensant, si potser les primeres explicacions, les més senzilles i evidents, respecte a aquest tema, no són les encertades. Kapuscinski i la seva lectura ens fa pensar: esteu advertits. Primera ona expansiva: la pràcticament constant presència de la vídua del sha, una tal Farah Diba (diba amb una inadequada b baixa), en diverses celebracions del món noble, al costat d'aquesta reina nostra. Sembla que és una sòlida amistat, i no se'm ocorren amistats d'aquest tipus que no parteixin d'una certa complicitat i una certa coincidència en aspectes de l'existència. Així que aquesta monarquia imposada nostra simpatitza amb la família del sha. La realitat és aquesta. Llegiu el llibre, recordeu d'aquesta paraula, SAVAK, i ja em direu.
En fi, un pot no fer tot el possible per evitar certes influències, certs mimetismes. Com vaig dir fa uns paràgrafs (no vaig ser jo, van ser els Young Rascals, però l'èxit el va tenir David Cassidy): el món canvia constantment. Prova d'això és que enaltim virtuts com l'originalitat, que creiem que és la filla guapa de la creativitat (la lletja podria ser el ridícul o la extravagància), però, a l'hora de la veritat, no sempre aplicar aquesta màxima porta al triomf .
Tres casos:
No hi ha model de Mercedes Benz que Lexus, marca de luxe de Toyota, no es llanci a copiar i afusellar de la manera més descarada. Bé, Lexus ja és comunament percebuda com una marca més luxosa encara que Mercedes (de fet és més cara), ja és fins i tot referència per davant de la seva copiada (aquí he de remetre'm a un diàleg a The Wire on una màquina de cargolar és definida com el Lexus de les màquines).

La meva particular experta en modes i tendències (el meu impagable i inigualable dona) comença a preferir les creacions de Desigual per davant de les de Custo. No sé si hi ha hagut demandes pel mig, però a força de inspirar-se en excés, Desigual ja té un imperi molt més gran que aquell al que va començar copiant. Tu crea, que jo ja copio i pego.

Coldplay: han fet una carrera, una enorme carrera (enormitat econòmica, promocional, capitalista, que no artística), basada en copiar indistintament a U2 o Radiohead. Si he de pronunciar-me en la meva qualitat d'expert amateur, diria (ja que van editar el seu primer disc l'any 2000), que tota la carrera de Coldplay està enfocada a aconseguir (encara no ho han fet, al meu entendre) una cançó tan gloriosa com Exit music (for a film) de Radiohead. D'U2 parlo un altre dia.


Com a bon nascut: algú que espero que m'honri sovint amb les seves visites - John Self, consulteu blocs aquí al costat - m'ha ensenyat, sense saber-ho, algunes coses. A no enganxar vincles sinó el propi vídeo (tot quedarà més bonic per a aquests al-lèrgics als blocs de text en font Times new roman). A donar segones oportunitats als grups de garatge-rock, sabent que no tots poden ser els White Stripes (aquí potser em discuteixi però aquesta caixa seca i hostil a mi és el que em sembla). A indagar de tant en tant www.amoeba.com, fabulosa referència d'inspiració i diversió, o això m'ha semblat en la meva primera presa de contacte. Encara no m'ha ensenyat a apreciar la poesia, que em costa, em costa déu i esforç, però almenys faré aplec de forces per fer-ho. Si puc passar davant d'una paradeta electoral del PP sense enviar mirades carregades d'odi i ressentiment, em sento capaç, avui, de més coses que ahir.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Segueix a @francescbon